vitchoklad.







Jag gjorde saffransbullar med mandelmassa & Vit choklad.. och det
receptet tänker jag bjuda på, för dem blev super goda. inte alls som
dom vanliga torra saffrans bullarna.

150 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 dl strösocker
2 krm salt
2 påsar saffran
14-15 dl mjöl

Fyllning : 200 g mandelmassa
100 g smör
200 gram Vit Choklad

Pensling: 1 ägg

Garnering: Mandelspån / pärlsocker.

1. Smält smöret. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37°.
Smula jästen i en bunke. Häll lite av degvätskan över jästen och rör tills den löst sig.
2. Tillsätt resten av degvätskan, socker, salt, saffran och nästan allt mjöl, spara lite till utbakningen.
Arbeta degen smidig tills den släpper bunkens kanter. Låt degen jäsa övertäckt ca 40 min.
3. Riv mandelmassan och blanda med smör och rivet apelsinskal.
4. Ta upp degen på mjölad arbetsbänk och dela den i två bitar.
Kavla ut varje bit till en platta, ca 40 x 30 cm. Bred på fyllningen och rulla ihop.
Skär rullarna i ca 2 cm breda bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt på
plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa övertäckta ca 30 min.
5. Sätt ugnen på 250°. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö
över mandelspån. Grädda mitt i ugnen 8-10 min. Låt bullarna svalna på galler.


Kommentarer
Postat av: Carro

jaså va kul ;D du vet inte om dom också såg hannah graaf då? haha.. hon trallade runt där med ;)

2009-12-14 @ 19:39:27
URL: http://carolineilola.blogg.se/

♥ Skriv vad du vill här:

♥ Namn:
♥ Spara uppgifter

♥ Mail: (visas endast för mig)

♥ Blogg:

♥ Skriv

Trackback
RSS 2.0