Efter förlossningen.

 
Tänkte som jag tidigare nämnt skriva om tiden efter
förlossningen, eftersom allt fokus när man är gravid
verkligen läggs på förlossningens smärta. Jag hörde
inte ett enda ord om hur ont det skulle göra efteråt,
utan bara att all smärta försvinner när bebisen kommer
på ditt bröst, och visst stämde det. Direkt när Noel
las på mitt bröst, att känna hans hud mot min, höra
hans skrik och se hans ögon för första gången gjorde
helt klart att smärtan jag kännt under 26 timmar ( från
första värkarna) var som bort blåst, och visst gjorde
det inte lika ont att bli ihop sydd med sin bebis
på bröstet. Nä just den biten gick helt okej.
 
Men sen kom timmarna efteråt, jag skulle in i
duschen och att våga röra sig där nere kändes som
att göra det man är mest rädd för, världens konstigaste
känsla och svidande. För tro mig, man vill tvätta
sig ren där nere, hur ont det än gör. När jag äntligen
kommit ur duschen och ska torka mig, kommer smärta
nummer 2, fy satan. Och sen kommer blodet, en massa
jäkla blod och hinner knappt ta på mig nät trosorna innan
jag måste byta dom igen.. När jag väl hade klätt på mig,
kände mig hyffsat ren och fick hålla i min bebis igen så
försvann smärtan för en stund igen, herregud det jag
bärt på i 9 månader ligger ni i min famn, vill jag någonsin
släppa taget om den här underbara skapelsen? Nej.
 
När vi sen kommer upp till BB hotellet, klockan är mycket
och vi ska försöka sova.. Med en bebis man bara kännt i
ett par timmar, som man inte vet nånting om, med bröst
som ska börja ammas och man inte har en aning om hur?
Då börjar saker bli jobbigt igen, och saker gör ont.. Herregud.
Kroppen kändes som en enda stor spagetti, mag musklerna
var borta och att sitta var jobbigt, ett evigt svidande från
underlivet och känslan av hur det bara forsar blod. Inte bokstavligt
kanske, men det kändes så.. Och så börjar livmodern dra ihop
sig. Jaha tänkte jag, är det dax att krysta igen nu eller? Den
här värken var verkligen som krystvärkarna, satan vad ont
det gjorde och det var liksom inte över på nån timme..Det
fortsatte, tills jag lyckades somna och vaknade igen.
Värktabletterna jag fick hjälpte till en viss del och vi kunde
njuta av våran son på morgonen. Men det var liksom inte
över, kanske borde jag läst på bättre men jag trodde inte att
det var sant.. Vi blev ju flyttade till ne o avdelningen och fick
gå en helt sjukt lång väg dit, det kändes som att hela kroppen
skulle vika sig när vi var framme och jag ville bara lägga mig
och sova i flera dygn.. I det tillståndet få se sin bebis ligga
helt ensam i en "låda" och solas, gjorde så ont. Jag hade ingen
aning om hur det såg ut och det var ingen rolig syn, vi ville bara
ha vårat lilla barn och få vara en familj.. Med en massa känslor,
värk från hell och en bebis vi inte fick ha i våran famn eller på
vårt rum så får vi heller inte ta emot besök eller använda våra
mobiler.. Vid den här stunden ville jag gå under jorden..
 
Den natten alltså ett dygn efter förlossningen trodde jag att
jag skulle hoppa ut igenom fönstret, och jag tycker så synd om
Fabian som helt hjälplös försökte med allt, han försökte fixa
värktabletter, vete kudde mm. och jag bara låg där och hade
jäkligt ont och saknade vårt barn som vi inte ens haft i ett dygn.
 
Värkarna från livmodern, svedan från underlivet, kroppen som
kändes som en spagetti och en massa jobbiga hormoner kändes
som topp notch, men nä. Min kropp fylls med vätska, tio gånger
värre än under graviditeten och det gör så satans ont. Jag tänkte
att när är det över? När får man känna sig bara lycklig ?
 
Det är såklart väldigt olika för alla, och det behöver ju inte alls
göra ont för vissa. Men för mig var tiden efter förlossningen så
jäkla mycket värre än dom 21 timmarna jag låg på förlossningen
och kämpade och krystade. Idag när man fortfarande känner hur
det drar så tänker jag, nej nej nej inte igen. Det är väldigt logiskt
att det ska kännas såhär, kroppen har ju varit med om något helt
otroligt, men informationen om tiden efteråt borde vara lika mycket
prio ett som tiden under förlossningen, för det är tamme sjutton samma
smärta, om inte värre som sagt. Att kissa är ett helvete, och man
hade kanske inte tänkt att man skulle stå i duschen och kissa? Men
det är det enda som inte gör ont, jag hade inte tänkt att få bröst
stora & hårda som bowlingklot som ömmade bara jag smekte på
dom, tänk er då en bebis som ska suga där? F y  f a n ! Kanske var
det därför min ork och smärttröskel inte längre klarade av amingen,
det blev liksom aldrig bra. Så till er som är gravida, läs på
ordentligt.. Det är inte kul att ligga där ovetandes och veta om man
borde ha såhär ont eller inte. Hoppas ni inte blir rädda nu, det är
såklart värt all smärta i världen ändå, men det kan vara bra att veta.
Jag önskar så innerligt att någon sagt något till mig och att jag hade vetat.
 
För 5 veckor sen låg våran älskade lilla bebis där inne, gravid bilden
är från vecka 39 ( 38+5) och den andra bilden ifrån idag. Rätt sjukt
att kroppen kan återhämta sig så mycket? och att magen faktiskt dragit
ihop sig bra, även om en deg klump och en massa bristningar återstår.
Tre dagar innan förlossningen fick jag mina bristningar på magen, hade
klarat hela graviditeten med några små på kärlekshandtagen och sen
kom det som en bomb. Inte kul alls, men får vara evigt tacksam för det
som kom ut mig. Älskade lilla Noel. ♥
 

Kommentarer
Postat av: Louise

du har så rätt i de du skriver, man får gå på föräldrakurser om att va gravid, förlossning och amning, du föder ditt barn och det är världens häftigaste upplevelse. Men allt som händer efteråt, smärtan där nere, svullnaden, svårt att sitta, gå, eftervärkar?! De enda jag fick höra vad att man blöder efteråt i några veckor typ och att du inte kommer få sova något för ungen skriker. Borde vara mer info om det som kan hända/händer efter förlossningen. Fin blogg och kille du har :)

2013-04-11 @ 09:43:56
URL: http://louisehelander.blogg.se
Postat av: Therese - mamma till lille V

Jag ville bara skriva att jag känner igen mig jättemycket i det du skriver om att tiden efter FL var hemsk! Naturligtvis är jag överlycklig över vår lilla bebis men att ingen informerade en om smärtan och uppgivenheten man känner efter är så dåligt! Jag hade en bra FL men den tog lång tid, precis som du och jag kände mig praktiskt taget överkörd efter. Ingen info om att man kunde få sjukt ont i ryggen efter en Eda bedövning så att man inte kan ta sig upp ur sängen, ändå frågade jag om biverkningar innan. Sen amningen usch bara ångestladdat! De klämde massor och mina bröst blev så svullna så V kunde inte ens få ngt riktigt tag, då hämtade de en amningsnapp (aldrig sett en sådan förut) och bara "prova den här" jag sa ju ok för vad ska man säga när man inte vet. Amningsnappen kändes krånglig och V kunde till slut bara äta med den. Är så arg nu i efterhand för jag tror att om de hade gett oss tid och vägledning så hade han kunnat amma på "normalt sätt". Eftersom att allt blev så jobbigt kring amningen så sinade min mjölk, det gjorde skitont och V gick ner i vikt så vi var tvungna att ge tillägg på flaska vilket resulterade i att han till slut inte ville äta på mina bröst. Varför det liksom, flaska gick ju betydligt lättare att äta ifrån. Detta hade ingen sagt till oss...så efter 3 veckor la jag ner amningen. Så jag känner igen mig mkt i det du skriver därför läser jag din blogg :) hoppas er son får mindre ont i magen med mjölkfri ersättning! Vår V kämpar också här med nr2 varje dag/natt...men det går till slut. Alltid lika glad när han bajsat haha ;) mvh therese

Svar: Jag blir så glad av att läsa det du skriver.. För det första för att det du skrev nu om amnings napp var precis detsamma för mig, " du har för platta vårtor, här får du en amningsnapp" bara själva processen, att nappen bör blötas innan för att sitta kvar bäst, när bebisen tappar greppet om vårtan/nappen så åker nappen av och man måste trixa och fixa igen samtidigt som i vårt fall Noel blev otålig och skrek.. Absolut inget jag gärna ville hålla på med inför folk, och att hålla sig hemma när man ska amma är ju en omöjlighet.. Jag tycker ersättning är så negativt laddat idag, och det gör mig så ledsen att jag ska behöva ha ont i magen när jag matar N inför folk som tittar och undrar.. Så det kändes så skönt att få läsa din kommentar. ❤
izabella Åkerlund

2013-04-11 @ 12:53:56

♥ Skriv vad du vill här:

♥ Namn:
♥ Spara uppgifter

♥ Mail: (visas endast för mig)

♥ Blogg:

♥ Skriv

Trackback
RSS 2.0