Att ge flaska.

Nu tänker jag skriva om något som är mångas vardag, våran vardag. Att ge flaska, att ge ersättning. Med Noel i magen var jag redan inställd på att det kanske inte skulle gå att amma o det gjorde mig inget om det nu skulle bli så, vi lever inte på 40 talet o både jag och det flesta andra vet att ersättning är så pass utvecklat och bra att något barn inte skulle må dåligt eller bli sämre utvecklat för att den får det. Med Noel försökte jag en kort tid, han hade kolik o jag platta bröstvårtor som inte ville samarbeta, varken med mig eller honom. Noel fick ersättning direkt från start på neo för att han var beroende av att gå upp i vikt för att bli av med gulsoten & det gjorde oss aldrig något, när vi bestämde att bara köra på ersättning lättade en sån stor sten från mitt hjärta, jag slapp krångla med amningsnappar som skulle blötas, sättas på plats, ramla bort, blötas igen osv.. Och sen skulle han få ro, få tag och få äta, när han redan var hysterisk efter allt krångel.. Nej vi valde ersättning och lyckligare mamma och bebis gick inte o få, vi mådde bra och det är väl huvudsaken? 

Den här gången var jag mer inställd på o verkligen försöka, förutsättningen var ju densamma, platta bröstvårtor & amningsnappar. Det gick skitbra på bb, och en tid hemma, sen pumpade jag mer o mer för att det blev ett krångel, obekväm med att hänga med patten i vädret, en bebis som behöver lugn o ro för att få tag, suga och äta sig mätt blev svårare o svårare. En storebror som också behöver sin mamma o ersättningen som tog mer o mer över. Men det gjorde oss ingenting, jag fick massa mer tid för min andra son som också behöver min uppmärksamhet, min bebis är mätt och nöjd o slipper kämpa med ätandet o jag slipper må dåligt över allt krångel och att kunna åka iväg utan o behöva va orolig för att behöva sätta mig bland folk o mata.. Frid o fröjd eller? 

NEJ, och det här gör mig så himla ledsen, det är ett jäkla tjat om amning offentligt, folk får inte glo om man sitter o ammar på ett fik tex men att glo på den som ger flaska är helt okej? Och då menar jag inte ett trevligt gloende. Nu har jag inte råkat ut för det med Mio, men jag vet såå många som gjort det o samma var det med Noel. 

Och alla dessa pekpinnar. Först ett jäkla stirrande o sen dom där kommentarerna. Helt ärligt, ursäkta men vem fan ger dig rätten att ifrågasatta någons sätt att ge sitt barn mat på, kanske borde barnet hellre svälta? jag vet att de flesta som ger ersättning någon gång blivit ifrågasatt o det är tydligen så himla självklart att man valt o inte amma för att man inte orkar.. Det finns oftast en jättebra förklaring till varför man inte ammar men den förklaringen ska man aldrig ens behöva ge, hur kan det möjligen vara så viktigt för någon annan att ett barn inte äter bröstmjölk? Ni borde skämmas!! 

Och att barn som ammas får bättre immunförsvar, släng er i väggen, motsattaen är bevisad o Noel har i princip aldrig varit sjuk, lite snorig näsa då o då men det är också allt! 

Att ta det där beslutet om att amning inte funkar, man känner sig så jäkla dålig & ledsen men man tar beslutet, främst för sitt barns skull för att barnet ska få näring och vara nöjd men också för sin egen skull. Och så hoppar folk från höger o vänster på en, jämnt o ständigt om hur dåligt det är o inte amma. Ursch säger jag bara, att ni inte vet bättre. 

Nu skriver jag du o ni, och det är absolut inte riktat mot någon utan ni som känner er träffade ska känna er träffade och hoppas ni tänker till en extra gång innan ni påpekar någons sätt att ge sitt barn mat på. 

Kommentarer
Postat av: Joanna

Ni gör helt rätt! Ett lyckligt barn och en lycklig mamma är i slutändan det enda bästa!

2015-06-08 @ 06:24:38

♥ Skriv vad du vill här:

♥ Namn:
♥ Spara uppgifter

♥ Mail: (visas endast för mig)

♥ Blogg:

♥ Skriv

Trackback
RSS 2.0