Förlossningsberättelse.

Vaknade den 7 maj vid halv fyra tiden av att jag hade ont, inga värkar ont utan mer som magknip.. Gick på toa två gånger o somnade sen om..  Vaknade vid tio i fem o kände att jag började få lite värkar, kunde inte somna så gick upp o startade diskmaskinen, plockade o började packa iordning sista sakerna i väskorna.. Ringde mamma vid halv sex o sa att dom nog skulle göra sig beredda på att komma hit. 

Sen väckte jag fabian strax innan sex o sa att han skulle ringa o säga att han inte kommer till jobbet, nu började jag få rejäla värkar o ringde förlossningen.. 

Hon som svarade bodde jätte nära oss o det kändes jätte kul tills hon berättar att dom har fullt o vi får åka till bb sophia, vi var ju sugna på o välja Sophia men fabian fick lite lätt panik som inte hittar och hatar att köra i stan.. 

Nu fick jag stå tryckandes mot bordet i hallen vid en värk, dom kom med två minuters mellanrum och varade i 1 till 1,5 minut, inte mycket andrum för o pusta ut med andra ord. 

Vid tjugo i sju kom mamma o pappa o vi åkte direkt, vinkade hejdå till vår lilla kille som snart skulle bli så stor.. Vi hamnade såklart i massa bilköer o när vi kom till Danderyd visste jag inte hur jag skulle klara nästa värk, o det blev ju några till tills vi var framme på sophia.. 



07:40 blir vi iaf inskrivna. Då hade jag sjukt ont, vi började prata om smärtlindring, förlossnings position osv. 
Undersöks och är öppen 7-8 cm, kanten är utplånad och huvudet fixerat i bäckeningången. 

08:10 får lustgas, tycker inte det hjälper nånting & frågar om EDA. Det kommer inte hinna läggas, men en spinal föreslås. Aldrig hört talas om men den är snabb värkande & håller bara i två timmar, med andra ord bedömde barnmorskan att om två timmar är barnet ute..

08:20 sätts spinalen. Bland det skönaste jag någonsin upplevt. Därefter satt vi o pratade, skrattade och jag hade inte en tanke på att snart föda. Noll smärta. 

08:50 sätts en skalp & vattnet går. 

9:20 sätts värkstimulerande dropp eftersom spinalen tar bort värkarna lite.. 

9:40 börjar jag få ont igen, sjukt ont.. Då sitter jag på pilates bollen och får ställa mig för att klara värkarna.. 

9:45 ber jag om lustgas igen och här frågar jag om jag ska behöva ha såhär ont i typ 5 timmar till o får då svaret att det är Max 30 minuter kvar tills bebis är här.. 

9:50 börjar krystvärkarna, jag försvinner under en värk med lustgasen, hemsk känsla. 3 krystningar & 10:01 föds vår son i stående position. Jag får titta själv vad det är och ja, känslan var helt fantastisk. Vår fina perfekta andra son. 


Jag är så glad över den här förlossningen, helt fantastiskt & vilken mer kraft att stå upp o föda, wow! Och vi är så himla himla nöjda med bb Sophia, nästan så jag vill föda igen. Men bara nästan, haha. 


Kommentarer

♥ Skriv vad du vill här:

♥ Namn:
♥ Spara uppgifter

♥ Mail: (visas endast för mig)

♥ Blogg:

♥ Skriv

Trackback
RSS 2.0